Menu
E-Golf4U
  • "De beste ontwikkeling sinds de golfbal"

Hoe hou ik de nieuwe, jonge doelgroep vast die tijdens de coronatijd is gaan golfen?

Afgelopen jaar zijn er tijdens de coronatijd behoorlijk wat mensen begonnen met golfen. Golf was een van de weinige sporten die men het afgelopen jaar voor een groot gedeelte wel kon beoefenen, al was dat natuurlijk ook in een wat gewijzigde vorm door alle geldende coronamaatregelen. Onder deze nieuwe golfers zijn ook veel jongeren en jongvolwassenen die begonnen zijn met golfen.

Nu de wereld weer 'opengaat', de coronaregels veelal verdwijnen en er weer meer mogelijk is, willen golfclubs natuurlijk dat deze jongeren ook lid worden. Maar ook alle andere (sport-)mogelijkheden voor deze doelgroep trekken weer aan hen. Dus ze moeten kiezen waar zij hun aandacht aan willen schenken. Golfclubs moeten dus actie ondernemen om te proberen deze nieuwe generatie aan hen te binden.

Nieuwe, jonge doelgroep

Tijdens de coronacrisis zijn veel mensen op zoek gegaan naar activiteiten die zij nog wel konden beoefenen. Veel activiteiten waren door de coronamaatregelen namelijk niet mogelijk. Golf hoorde daar gelukkig niet bij. Voor de sport was dat eigenlijk een soort geluk bij een ongeluk.

Veel mensen die op zoek waren naar het beoefenen van een sport en mensen die al enige tijd twijfelden, zijn het afgelopen jaar begonnen met golf. In grote mate bleek dat zij dat erg leuk vonden, misschien wel meer dan zij zelf dachten. Vooral de jongere doelgroep, op zoek naar vertier tijdens de crisis, heeft het golfen ontdekt.

Vasthouden

Maar hoe moeten clubs die nieuwe doelgroep vast blijven houden, nu ook alle andere mogelijkheden voor hen weer in beeld komen? De drempel om lid te worden van een club is soms hoog. Dat ligt mede aan de kosten, maar ook het verenigingsgevoel is bij hen een stuk minder, zeker in de beginperiode.

Toch moeten golfclubs actie ondernemen, willen zij proberen deze nieuwe doelgroep lid te laten worden. Het is absoluut de tijd daarvoor. Want als je niks doet, dan zijn zij binnenkort weer verdwenen en dat wil je uiteraard niet.

Wees actief

Clubs moeten daarin actief zijn. Dat het nu goed gaat met clubs, wil niet zeggen dat dat volgend jaar ook nog zo is. Ook moet je als club misschien afstappen van het idee dat je deze jongeren daarom geen mooie aanbieding hoeft te doen, omdat de zaken misschien goed gaan. Maar dat is kortetermijndenken.

Een lidmaatschap is vaak toch prijzig, wat een hoop mensen uiteindelijk zal tegenhouden. Weet je hen echter te verleiden met een mooie aanbieding, dan weet je hen tenminste voor een bepaalde tijd aan je te binden. Doe je dat niet, dan weet je zeker dat je alle twijfelaars misloopt. Denk dus ook aan de lange termijn.

Abonnementsvormen

Clubs zouden bijvoorbeeld kunnen nadenken over bepaalde abonnementsvormen, zodat de golfsport ook interessant wordt voor deze nieuwe doelgroep. Een goedkoper abonnement voor bepaalde dagen of tijdstippen bijvoorbeeld. Er zijn opties genoeg, als je maar creatief denkt. Natuurlijk heeft elke club zijn eigen doelgroep en uitstraling, maar ook daarin zijn er mogelijkheden te verzinnen.

Denk bij deze mogelijkheden aan de behoeftes van je doelgroep. De jongere doelgroep heeft over het algemeen minder tijd om achttien holes te lopen, dus zij lopen liever negen holes. En zij doen alles online en met hun mobiel. Maak gebruik van die kennis en mogelijkheden. Zorg dat zij bij je club alles online kunnen regelen. Of doe hen een aanbieding gericht op hun behoeftes.

Inspelen daarop helpt je als club om hen lid te worden. De vraag is dus niet hoe je hen moet benaderen, als je hen maar benadert. Nu is het moment om dat te doen. Want volgend jaar is dat momentum weg. En dat komt waarschijnlijk ook niet meer terug.

  • E-Golf4U app

    De E-Golf4U app is bedoeld als brug tussen onze golfzuil en de online ledenomgeving. In de app kunnen leden o..a. scores invoeren, inschrijven voor wedstrijden en een starttijd reserveren.

    Lees meer

"Marktleider voor golfsoftware in Nederland"

"De beste ontwikkeling sinds de golfbal"